Bugün tüm dünyada yoğun bir şekilde kullanılan bir taşıma şeklidir.
-Türkiye'de ilk ro-ro seferleri DB Deniz Nakliyat TAS tarafından, 1977 senesinde,
Mersin-Izmir-Trieste hattında 2 ro – ro gemisi ile başlatılmıştır. Yazarın Notu : "başlatılmıştır diye not
düşüyorum zira oradaydım" ( Kpt. Necdet Or ve Kpt. Sait Özege gemileri)
İlk seferlerde, cekici+treylerlerin haricinde, Türkiye Cumhuriyeti'nin geleneksel ihraç ürünleri olan balya halinde tütün, balya halinde pamuk, kutularda cekirdeksiz kuru üzüm, kayısı, kuru incir vb. ürünler bu gemiler ile taşınmıştır. Bu gemilerde 16 sürücü için kamara vardı, sürücüler
araclar ile birlikte seyahat ederler idi.
Yazarin notu : 1977 senesindeki ilk RoRo seferine, İzmir Alsancak Limanında, hemen Yolcu Salon Gümrüğünün yanındaki rıhtımdan, o dönemde Contex TAS firmasında calışıyordum. Sevgili Rasim MARANGOZ ile birlikte. Üç aracı Kpt. Sait Özege gemisi ile Trieste’ye gondermisdik. Söktaş, Söke’den iplik, Alpaslan Besikcioglu A.Ş.' den İzmir, çekirdeksiz kuru üzüm yüklü olarak. Bu operasyonun bizim tarafımızdan en enteresan olayı, İzmir Yolcu Salonu Gümrüğü'nde Tir karnesi tescil işlemlerini gerçekleştirdikten sonra, Tir karnesindeki 1.sayfayı kopartıp alıkoyacak yetkili bir mercii bulamayaşimiz idi! Evet, Tir karnesinin 1. sayfasını alıp, dosyanıza koymanız gerek diye bilgi verdik, hatta israr ettik ama hiçbir memur bu sayfayi almadi. Biz de İZMIR KORFEZINE bu sayfayı ILK SEFER şerefine hediye ettik!!!!!
-DB Deniz Nakliyati TAS ‘nin Trieste acentesi bugün UN RO-RO AŞ ninde acentesi olan SAMER&CO SHIPPING firmasıydı.
-İlk seferlerde, gidiş ve gelişte, komple araçlar (cekici+treyler) sevkediliyor idi. 1981 senesinde sadece treyler sevkedilebilinir mi sorusu gündeme geldi.
Yazarin notu : Eski işverenim, bu sektöre adımımı attığım şirketin sahibi, Türkiye’de Uluslararasi Karayolu ile Eşya Taşımacılığının öncülerinden, Robert Kolej mezunu, Ingilizce lisanina çok hakim, Sayın Orhan Hakkı Sertel'i burada anmadan gecemiyeceğim,
İleriyi görme (bugünkü deyişle vizyon) becerisi çok geniş olan bu saygıdeğer büyüğüm,
Allah uzun ömürler versin kendisine, bugün 82 yaşındadır, (o dönemde Ingiltere’de birlikte
çalışıyorduk) Nazmi, sadece treyler gönderelim diye bir öneride bulundu, İzmir’den Türk plakalı çekici ile limandan alabiliri miyiz gündeme geldi. Ancak karşımıza RIHTIM VERGISI çıktı,uzun süren bir araştırmadan sonra, burada da sevgili Rasim Marangoz’un çabalarını, araştırmalarını da saygı ile anıyorum. Neticede RIHTIM VERGISI problemi çözüldü ve Trieste’den, İzmir 'e ve tabii ki, İzmir’den Trieste’ye sadece treyler gönderme imkanı yaratıldı.
Uygulama şu şekilde idi, Trieste’den, Türk plakalı treyleri, Ingiliz veya Alman plakalı çekici ile (AUBK defteri ile) aldırtıyor idik, Izmir'de de Türk, Ingiliz veya Alman plakalı treyleri
Türk plakalı çekici ile aldirtiyor idik) Bugün Trieste’den yapılan trucking diye adlandırılan, bu operasyonu, Sn Orhan Hakki Sertel’in vizyonu ve Sn Rasim Marangoz’un Izmir kismindaki çabaları ile 1981 senesinde gerçekleştirmiş bir operasyon takımında bulunmaktan
çok büyük bir onur duyuyorum…
-Mersin-Izmir-Trieste ro-ro hattı, cok düzenli, tarifeye pek sadık bir çalışma içerisinde olmasada, 1988 senesine dek faaliyetini sürdürmüştür.
-Bu hattin başlayip, kullanilmasindan sonra, DB Deniz Nakliyat TAŞ ,
Haydarpaşa-Köstence hattında da iki ro-ro gemisi ile hizmet vermeye başladı. Bu hat, geçiş belgelerindeki sıkıntıyı gidermek için ihdas edildi, ancak amacina ulaşamadı. DB Deniz Nakliyat TAŞ ro-ro gemileri ( Yusuf Ziya Oniş-Burhanettin Işim gemileri) haricinde,
Romen bandirali ro-ro (eski,köhne) gemilerde devreye girdi, ancak bu hat Türk Nakliyecileri
için pek verimli bir hat olmadı…(Bir Romen bandıralı gemide maalesef, 1 soforümüzü de, kaptan’ın Karadeniz'in dalgalarına karşı koyabilmek için almış olduğu bir kararla, 6 araç ile birlikte kaybettik!!)
-Sonrasi…Batı Avrupa hattında..
UND Ro-ro AS .Daha sonra UN Ro-ro Aş.
Haydarpaşa>Trieste..
Pendik>Trieste hattı.
Ege ro-ro AŞ nin(Italyan ortakli)
Tekirdağ-Trieste hattı denemesi..
Ulusoy Denizlik AŞ nin
Çeşme>Trieste hattı.
-Bugün hali hazirda Türkiyede faaliyet gösterilen hatları sıralarsak
- Un Ro-ro…..(KKR ye satildi.)
Pendik>Trieste
Ambarli>Trieste
- Ulusoy AŞ.
Çeşme>Trieste
- Karadenizde.
Zonguldak>Skadovs(Ukrayna)
Zonguldak>Odessa(Ukrayna)
Samsun>Novorrossisky(Rusya)
Trabzon>Sochi(Rusya)
Rize>Poti(Rusya)
Hatlarini siralayabiliriz
- Bugun Avrupa'da, Türk Nakliyecilerinin kullanmakta olduğu ro-ro hatlari.(ro – ro routes)
a.Isvec hattı…
Trelleborg>Travemunde (TT Line)
Rostock>Travemünde (TT Line)
Swinovjscie(Polonya)> Ystad(Isvec)
Travemünde>Gothenburg
b.Ingiltere hattı.
Calais>Dover (Sea Freight)
EuroTunnel ( Calais>Folkestone)
Dunkerque> Dover ( Norfolk Line)
c.Yunanistan>Italya hattı
Patras>Bari( Blue Star Freight)
Patras>Ancona(Bule Star Freight)
Igoumenitsa>Ancona(Blue Star Freight)
Igoumenitsa>Bari
d. Finlandiya hattı.
Rostock>Helsinki
Stockholm>Helsinki
Travemünde>Helsinki
e.Danimarka hatti
Rostock>Gedser
f.Norvec hattı
Kiel>Oslo
Nazmi ÖZCAN
No comments:
Post a Comment